Vad gör man när synen blir märkbart sämre och ryggen inte klarar en transport till optikern?
Det kan ju vara att man måste invänta en bättre dag och se om det kan funka bättre då, men om dagsformen är det som styr om man ens kan planera en synundersökning i förväg då?
Första gången jag råkade ut för detta är ganska precis fyra år sedan. Huvudvärk och allt svårare att kunna läsa böcker och mest sängliggande pga mycket dålig period med ryggen. Det kändes lite hopplöst att ens tänka tanken att komma till en optiker. Lillis tog en chansning och for till Nordbergs optik i Timrå för att höra om det fanns någon möjlighet att finna en lösning, kanske det går att ordna med ett hembesök. Hon var inte förhoppningsfull när hon for iväg men tänkte att det var värt att fråga i alla fall. Ja, visst kan man ringa men det kändes lättare att prata direkt med dem.
Det var nästan att Lillis dansade när hon kom hem och skulle berätta vad Mats Nordberg sagt.
Att komma hem till oss var inga problem alls, vi bor nära Timrå med så det underlättar definitivt för ett hembesök.
Några dagar senare kom Mats hem och utförde undersökningen ute på altanen och även denna gång kom Mats hem till oss. Med sig hade han sin stora väskan med alla linser och de "vackra" undersökningsbågarna samt tavlan med bokstäver i olika storlekar, rad för rad. Jag placerade mig intill gåbandet och Mats stegade ut fem meter där han ställde tavlan på en stol. Nu var vi redo att börja.
Vi har en rolig stund när undersökningen pågår. Bättre så eller..... så? Det första klart bättre. Nääää, nu blev det grumligare. Ops, där försvann kontrasten. Så, nu är vi snart "där". Vänta, nu måste jag snurra runt lite. (Alltså, jag måste gå runt lite med rollatorn. Då testar vi igen. Vänster öga. Bättre sååå eller.... Så? Oj, andra bäst. Vi håller på en stund och Stopp!! Måste lägga mig och vila en stund. Efter en kortare vila var vi nästan "framme". Lite finlir bara så. Så där, hur ser du nu?? PERFEKT!!
Jag är så ofantligt tacksam och lycklig över att det finns företagare som tänker på kunden och verkligen försöker med allt för att kunden skall känna sig nöjd.
Minns hur SAS Jan Carlzon på 80-talet var unik med sitt nytänkande "Kunden i fokus". Precis så känns det med Nordbergs optik, det handlar om att tillmötesgå kunden på bästa sätt. Just detta kan ha varit en del i att Nordbergs optik blev utsedd till Årets butik i Sverige 2017 på årets Optikmässa.
För mig har detta med hembesöket varit helt fantastiskt och ända sättet att kunna få nya glasögon. Ni som också bär glasögon vet hur jobbigt det är när synen försämras.
Ser fram emot att Lillis skall hämta hem olika bågar så jag får välja ut nya. Dessa med lite orange på har jag trivts i jättebra men nu är det dags för nått nytt, busigt.
Stort TACK till Nordbergs optik! Ni är Bäst!!
En blogg som handlar om Söråker och om mig. Mina fotopromenader utmed strandpromenaden, händelser i Söråker och i mitt liv. Skriver inte dagligen utan när jag har nått att säga och skriva om. Allt beror på vad kroppen och knoppen vill, sedan beroende av vad som händer här i byn.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Veloped Ninja 2.0
Vissa dagar har verkligen ett extra guldskimmer omkring sig. Så var det för mig när jag fick finbesök av Trionics grundare Johan Kuikka samt...

-
Denna vackra plats, Söråker, som jag kommit att älska som den bästa orten att bo i. Flyttade hit 1997 då kärleken förde mig bort från stors...
-
En sommardag för 20 år sedan mötte jag kärleken. För mig var det kärlek vid första ögonkastet. Jag såg värmen i de bruna ögonen som mötte ...
Så trevligt för dig :) Det kan man verkligen kalla att kunden vart i centrum :)
SvaraRadera